Latvijas dzinējsuņa stāvoklis kristisks!

Posted on

IMG_6449Kad LMKA 1.martā kopā aicināja ekspertus, lai spriestu par situācija, kāda izveidojusies attiecībā uz nacionālo medību suņu šķirni, noskaņojums nebija visai pozitīvs.

Galvenās problēmas, kas diskusijas ceļā izkristalizējās, ir šādas:

– Iepriekš ciltsdarbs netika veikts, tādēļ tagad svarīgākais ir apzināt vājākos punktus cilstsdarbā.

– Svarīgi būtu veidot selekciju, piesaistot suņus no ārpuses. Starp Latvijas dzinējsuņiem ir tādi, kam ir nobīdes no slekcijas normas, bet ir arī izcili eksemplāri.

– Kad Latvijas dzinējsuņa asinīm tika piejaukst slovāku dzinējs, tas asinis atsvaidzināja, un rīcība bija pareiza, tomēr lielākā kļūda bija tāda, ka netika veikta selekcija.

– Tagad lielākā problēma ir tāda, ka praktiski visiem suņiem cilstgrāmatā parādās vai nu Foks vai arī Tofiks, tas nozīmē, ka vairs nav nevienas citas asinslīnijas. Starp LMKA reģistrētajiem suņiem tikai daži ir tādi, kas nav rados ar Foksu vai Tofiku.

– LMKA kartotēkā reģistrēti 270 Latvijas dzinējsuņi, lielai daļai no tiem nav nedz lauku pārbaužu, nedz arī izstāžu vērtējumu, kas ir vēl viena milzu problēma, proti, mednieki paņem suni, bet neved to tautās, līdz ar to nebūtībā pazudušas vairākas asinslīnijas.

Nācionālās kategorijas eksperts Jānis Bite tikšanās reizē ieskicēja lielākās problēmas:

“Latvijas dzinējsuni veidoja kā sausas konstrukcijas dzinējsuni ar izturību un labām darba spējām. Laika gaitā selekcija aizgājusi šķērsām, šodien lielai daļai suņu ir smaga galva, lūpu vietā pastalas, neraugoties uz to, ka pēc standarta purnam jābūt sausam. Tas ir selekcijas darbā pieļauto kļūdu rezultāts. Spalvai ir jābūt īsai un spīdīgai. Dzinējsunim pēc būtības jābūt sausam un muskuļotam. Tagad daudziem suņiem ir rupji kauli un āda kā kuilim. Šķirnei ir steidzami jāpielej asinis, jo vietējā materiālā trūkst asiņu uzlabotāju. Mums ir jāatgriežas pie šķirnes parametriem!

Latvijas dzinējsuni izmantoja 50-ajos gados zaķu medībās, kas tad bija ļoti populāras. Ja mastā bija 7 zaķi, tad visus izdzina. Tajā skaitā arī lapsas. Ja laikas ne visai labi strādā uz briežiem un aļņiem, tad Latvijas dzinējsuns šo darbu padarīs ideāli. To, ka neizmanto Latvijas dzinējsuni, ir mūsu mednieku stereotips.”

Nācionālās kategorijas eksperts V.Gubarevs:

“Šis jautājums nav jauns. To jau kustināja Stalidzāna laikā, bet runas bija teorētiskas, vezumu tā arī neviens neizkustināja. Šķirne neveidojas vienā dienā, svarīgi, ka ir audzētava un finansējums, jābūt arī cilvēkiem, kam šķirne ir sirdslieta.”

Latvijas dzinējsuņa kā šķirnes atveseļošanās virzienā jau ir sperts liels solis. 2.aprīlī Zemkopības ministrijā notika sēde, kurā kopā tika aicinātas dažādas ieinteresētās puses. Nesen ar grozījumiem Ciltsdarba un dzīvnieku audzēšanas likumā Latvijas dzinējsuns ir atzīts par ģenētisko resursu, proti, valsts to uzskata par kultūrvēsturiski, zinātniski un saimnieciski vērtīgu šķirni.

Sēdē tika lemts, ka trīs mēnešu laikā būtu jāsagatavo šķirnes ciltsdarba programma, un šis uzdevums uzticēts LMKA.

Lai veicinātu Latvijas dzinējsuņu saimnieku interesi par šķirnes attīstību, kā arī, lai motivētu suņus atvest uz izstādi, LMKA aicina visus Latvijas dzinējsuņu īpašniekus un saimniekus bez maksas piedalīties 48.Vislatvijas medību šķirnes suņu izstādē.

Infromācijai:

07.06.2014. LMKA 48. Vislatvijas medību šķirnes suņu izstāde SIA „Viesulīči” Rīgas – Šauļu šoseja (A8 – 43 km) Atklāšana pl.11.00, reģistrācija no pl.09.00. Informācijai zvanīt Normundam Salmiņam tālrunis 27575311.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s